Jak na negativní myšlení s pomocí NLP

NLP vás učí, jak vnímat verbální a neverbální chování. A negativní myšlení se může snadno projevit v obou. Při pozorném vnímání lidí si můžete všimnout i určitého vzorce negativního myšlení.


To všechno může znamenat pozitivní zdravé způsoby, nebo také negativní spirálu, která nás táhne dolů. Jeden z typických vzorců negativního myšlení je představovaný scénář „co kdyby“

  1. informace získáváme skrze 5 smyslů
  2. přibližně 5 až 9 jednotek informací je vědomě zpracováno a zbývající cca 2 miliony informací, které se k nám dostávají je prostě odfiltrováno (smazáno, zkresleno, zobecněno)
  3. v mysli se vytváří vnitřní reprezentace (symbolika), která se propojí s emocí
  4. význam těchto symbolů je utvořen na základě emoce (pozitivní – negativní)
  5. naše myšlení podporuje více emocí, určuje, co bude filtrováno a jak se zachovat

Například:

Máte po dlouhém dni v práci, kdy se vám moc nedařilo. A ještě před tím, než odejdete domů, potkáte svého šéfa. Je to člověk, který je stále zaneprázdněný a v tento okamžik ještě s někým telefonuje. Jen se na vás obrátí, aniž by vám věnoval svůj pohled a oznámí vám, že s vámi potřebuje nutně probrat ten projekt, na kterém už celý týden usilovně pracujete. Po tomto setkání máte před sebou celý víkend, abyste popřemýšleli nad 1000 možnostmi, co vám chce šéf vlastně říci. Co když vás chce opravdu pokárat, protože nestíháte svou práci? Co když vám chce sebrat peníze? Co když vás chce nechat přeložit? Co když vás chce dokonce vyhodit? Atd. Vidíte, slyšíte a cítíte všechny ty negativní věci ve své mysli. Připravíte se na několik možných scénářů, jak budete reagovat. Můžete prozkoumat tyto negativní myšlenky, které vás vedou k dalším negativním myšlenkám. A než se dozvíte, co opravdu po vás chtěl, máte víkend plný stresu, bezesných nocí a rozhovorů o vaší práci a firmě. Realitou zůstává, že nemáte ani tušení co po vás šéf chtěl a co s vámi chtěl probrat. Mohlo by to být cokoli, dokonce i něco tak zbytečného jako, že váš kolega pojede na služební cestu. Nebo třeba

jen uznání za vaši snahu. Náš mozek neumí rozlišit mezi tím, co vnímáme jako realitu a tím co si dokážeme představit tak živě, že z toho získáme i pocity. Naše zkušenost s realitou často není realitou. Mapa není teritorium, jak říkáme v NLP.

Je mnoho způsobů jak řešit takovou situaci a zde jsou některé z nich:

• V okamžiku, kdy zjistíte, že začínáte vymýšlet různé negativní scénáře, zastavte se a řekněte

si, že všechno má svůj čas a vše se dozvíte v pondělí. Nyní je čas na víkend a dobrý odpočinek.

• Také můžete začít dělat nějaké zábavné věci, které vás přenesou do dobré nálady. Takže se na celou situaci začínáte dívat jinak.

• Další možností je pohrát si trochu se situací „co kdyby“ a začít přemýšlet o pozitivních věcech, které vám chce váš šéf sdělit.

• Můžete se na celou situaci podívat i očima vašeho šéfa tak, jakoby jste byli v jeho kůži právě

v okamžiku vašeho rozhovoru. S tím, že vás zajímá jeho postoj, intonace a pocity, zatímco

slova jsou zkreslená tak, že jim možná ani nerozumíte.

• Jako poslední možnost, kterou můžete otestovat je podívat se na celou situaci, jako kdybyste byl nezúčastněný pozorovatel, který vidí dvě osoby v nějakém rozhovoru. Což vás oprostí od prožitku a dá vám jinou sadu informací ohledně celé situace.

A pokud máte zkušenosti s NLP, můžete využít další nápady jako je například: kotvení, submodality, SWISH, kruh dokonalosti, pozice vnímání, neurologické úrovně nebo například

maping across atd. Ještě nemáte zkušenosti s NLP? Připojte se k nám v našem institutu NLP, kde můžete získat ty nejsilnější nástroje osobního růstu a spokojeného života.

Zorica Gajič
Titul NLP Business Consulting Certified Trainer získala na NLP University in Santa Cruz California v USA, pod přímím vedením Roberta Diltsa a Judith Delozier. Vede certifikované tréningy na úrovni NLP Practicioner, NLP Master a NLP Trainer. Už dlouhou dobu vzdělává a vede tréningy pro různé obchodní společnosti, podniky, manažery a podnikateli.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.